25-04-2014 02:06:32
Ana Sayfa Kimya Organik Kimya Organik Bileşiklerin Adlandırılması

Sevgili TurkceBilgi.Org kullanıcısı, sizinle daha kaliteli zaman geçirek adına üyemiz olmanızı rica ederiz.

Organik Bileşiklerin Adlandırılması
Makale Sayfaları
Organik Bileşiklerin Adlandırılması
Adlandırma Yaparken Uyulması Gereken Kurallar
Halkalı Alifatik Yapıların Adlandırılması
Aromatik Yapıların Adlandırılması
Organik bileşikleri aşağıdaki gibi öncelikle sınıflandırabiliriz.

Organik Bileşiklerin Adlandırılması

01. Hidrokarbonlar
Yapısında sadece C (karbon) ve H (hidrojen) bulunan bileşiklerdir. Karbonlar tek bağlıysa doymuş hidrokarbonlar (alkanlar), halkalı yapılarda ise sikloalkanlar adını alır.

01.01. Alkanlar

Alkanlar CnH2n+2 genel formülü ile gösterebiliriz.


Formül

Adlandırma

Formül

Adlandırma

CH4

Metan
C11H24

Undekan

C2H6

Etan

C12H26

Dodekan

C3H8

Propan

C13H28

Tridekan

C4H10

Bütan

C14H30

Tetradekan

C5H12

Pentan

C20H42

Eikosan

C6H14

Hekzan

C21H44

Heneikosan

C7H16

Heptan

C22H46

Dokosan

C8H18

Oktan

C30H62

Trikontan

C9H20

Nonan

C40H82

Tetrakontan

C10H22

Dekan

 

 

Karbon atomu 1 veya 2 karbona bağlanmışşsa buna düz zincirli hidrokarbon denir.

Organik Bileşiklerin Adlandırılması

 



 

Açık formüldede görüldüğü gibi C atomu 4 tane bağını yapmış. Bileşiğin sonunda ve başında CH3 ler var. 3 tane karbon atomu olduğu için   propan olarak adlandırılır. 

Eğer karbon atomu 2 den fazla karbona bağlanmış ise dallanmış hidrokarbon denir .
 
  • Düz zincirli hidrokarbonun baştan veya sondan ikinci karbonunda metil grubu varsa izo dallanma denir.


Organik Bileşiklerin Adlandırılması

 
  • Baştan veya sondan ikinci karbonda bağlı iki metil grubu neo dallanma denir.

      Organik Bileşiklerin Adlandırılması

01.02. Alkil Grupları
Alkanlardan bir hidrojen çıkarılması ise oluşan gruplara alkil grubu denir.  Genel olarak CnH2n+1 şeklinde gösterilir.
 

Formül

Adlandırma

CH3-

Metil

CH3- CH2-

Etil

CH3- CH2- CH2-

Propil

CH3- CH2- CH2- CH2-

Bütil

01.03. Alkenler
Yapısında bir veya daha fazla çift bağ içeren hidrokarbonlara denir. Genel olarak CnH2n olarak gösterilir.

Yapısındaki p bağı  C-C bağı arasındaki dönmeyi engellediği için cis-trans izomeri meydana gelir.
Organik Bileşiklerin Adlandırılması

Organik Bileşiklerin Adlandırılması




Formül

Adlandırma  


Organik Bileşiklerin Adlandırılması

Eten (Etilen)

Organik Bileşiklerin Adlandırılması

Propen

Organik Bileşiklerin Adlandırılması

Büten


01.04. Alkinler

Yapısında C-C üçlü bağı içeren doymamış hidrokarbonlardır. Genel olarak CnH2n-2  formülü ile gösterilirler.

    Formül                              Adlandırma

   Organik Bileşiklerin Adlandırılması


 

Bu Konuya 29 Yorum Yapılmış

 
+24 #1 Çilekeş Öğrenci 15-12-2010 21:52
Teşekkürler.Odaya gidip kitabı almaya üşenmiştim iyi oldu. Elinize sağlık.
Bu arada penta'yı hatırlamakta güçlük çekenler "Pentagon"u yani beşgen sarayı akıllarında tutabilirler.
Alıntı
 
 
+8 #2 kita 29-12-2010 19:57
ya iyi olmuş derse hazırlık harfleri(1:mono,2:di,3:tri,4:tetra,5: penta,6:heksa,7 :hepta,8:okta,9 :nona,10:deka)bunları şarkı yapmayı deneyin daha kolay bakın deneyin göreceksiniz
Alıntı
 
 
+3 #3 sevgi 31-03-2012 15:55
organik birleşiklerden dönem ödevi aldım kimyadan yardımcı olurmusunuz
Alıntı
 
 
-4 #4 kimyabüşra 10-12-2012 22:37
kesşke daha fazla örnek verseydiniz ya :/
Alıntı
 
 
-10 #5 kimyaaaysi 02-01-2013 21:02
yaa bide şu formülleri verip çizdirtiyooyaa onlar nsl olcak
Alıntı
 
 
-10 #6 sınav sorusu yanlış mı?elif 07-01-2013 16:21
Ya arkadaşlar C2H12O6 diye bir organik bileşik var mı? Varsa Fotosentez sonucu oluşur mu? Sınavda çıktı ve eğer baskı hatasıysa haklı olarak oradan puan alacağım ama öyle birşeyler varsa puan kaybedeceğim. Çok önemli lütfen yardımcı olur musunuz?
Alıntı
 
 
-5 #7 cevaplale 09-01-2013 20:29
dediğin sey glikozdur vr fotosentez sonucu olusur
Alıntı
 
 
+1 #8 kimya9büşra 12-01-2013 13:21
bir şey soracam hidrofil ve hidrofob ne demek
Alıntı
 
 
-2 #9 hidrofil-hidrofobAyçe 13-01-2013 15:58
hidrofob suyu sevmeyen yani suyla etkileşime girmeyen demektir.hidrofil ise tam tersi suyu seven demektir.genelde hidrofob organiktir.hidrofil ise inorganiktir.Örn:sabunlarda hem seven hem sevmeyen kısım bulunur.seven kısım sodyumlu ya da potasyumlu kısım sevmeyen de CnHn 'li kısımdır.
Alıntı
 
 
-2 #10 cok iyi :Dezgi 14-01-2013 18:28
Her yerde aradim ama bu kadar aciklayicisini bulamadim gercekten iyi. Umarim sinavda da aklima gelir
Alıntı
 
 
-10 #11 Çok uzunali faruk 19-01-2013 13:21
bu kadar ayrıntılı ve detaylı anlatığınız için teşekkür ederim...!!
Alıntı
 
 
-1 #12 inorganik bileşikfatma nur 02-02-2013 17:10
konuyu cok güzel anlatmıssınız ama bana bu sekilde bir de inorganik bileşikler gerekli. cok acil. yardımcı olur musunuz? lütfen..
Alıntı
 
 
-2 #13 formülleriaradımı bulamıyorum 04-03-2013 18:13
aromatik bileşikler
Alıntı
 
 
-2 #14 zelihazeliha 27-03-2013 14:05
Organik bileşiklerin tarihçesini de yazsaydınız
Alıntı
 
 
-2 #15 zelihazeliha 27-03-2013 14:06
Birde ben ödevle ilgili fikir almak istiyorum.nasıl hazırlamak konusunda
Alıntı
 
 
0 #16 aaleyna 28-03-2013 18:34
6. yorumda gördüm de bildiğim kadarıyla glikozun formülü C6H12O6 . BAskı hatası olabilir.
Alıntı
 
 
-2 #17 kimya organik bilesşiklerpakize 31-03-2013 11:14
Alıntılandı sevgi:
organik birleşiklerden dönem ödevi aldım kimyadan yardımcı olurmusunuz

aynen bnde hoca sadece organik bileşikler dedi ama genel olarak ne yapacagımı bilmiyorum bna yardım edin
Alıntı
 
 
-4 #18 kimyanın organik bileşiklerigizem 14-04-2013 19:48
ben kimyadan proje ödevi aldım bana yardım edermisiniz
Alıntı
 
 
-9 #19 organik bileşiklerkubilay 07-05-2013 14:24
on numara sınav için iyi örnekler saolun
Alıntı
 
 
-1 #20 organik bileşiknergis 26-05-2013 13:48
sadece birşey öğrenmem gerekiyor organik bileşik nedir ? çeşitleri nelerdir çok acil şimdiden teşekkür ederm.
Alıntı
 
 
-2 #21 organik bileşiklerbitmeyen öğrençilik 20-10-2013 19:44
ben hiç bir şey anlamadım ama eğer hoca beyenirse çoook mutlu olurum ve sayfada size teşekür yazarım..
Alıntı
 
 
-1 #22 organik ve inorganiközge 24-10-2013 22:49
yaaa arkadaşlar organik ve inorganik bileşiklerinin isimleri gerekiyor yardımcı olursanız sevinirim :(
Alıntı
 
 
-4 #23 sorularözge 14-11-2013 23:13
Alıntılandı elif:
Ya arkadaşlar C2H12O6 diye bir organik bileşik var mı? Varsa Fotosentez sonucu oluşur mu? Sınavda çıktı ve eğer baskı hatasıysa haklı olarak oradan puan alacağım ama öyle birşeyler varsa puan kaybedeceğim. Çok önemli lütfen yardımcı olur musunuz?


C2H12O6 DİYE Bİ ŞEY YOK C6H12O6 BU FOTOSENTEZ FORMÜLÜ
Alıntı
 
 
-2 #24 C6H1206 ORGANİK BİR BİLEŞİKTİRkimyager 25-11-2013 20:56
C6H1206 organik bir bileşiktir. yani şekerin formülüdür.
Alıntı
 
 
-1 #25 C6H1206 ORGANİK BİR BİLEŞİKTİRkimyager 25-11-2013 20:58
İÇİNDE C, H VE O BULUNDURAN TÜM YAPILAR ORGANİK BİLEŞİKTİR ARKADAŞLAR.
Alıntı
 
 
+1 #26 organik bileşikteki atomlarneslihan 30-11-2013 17:22
organik bileşikte bulunan atomlar nedir acaba acilen bana lazım oluyor bu site kesin bilir bana cvp verir diye gönderdim lütfen bir cvp verin çk acil lazım :(
Alıntı
 
 
-3 #27 bileşik adlandırılmasın da kullanılan kurallarayşe 09-01-2014 13:08
vallahi bu süpermiş yahu ödevimde çok yardımcı oldu
Alıntı
 
 
-3 #28 kontrol edelim lütfenveli 10-01-2014 20:54
yan grup adlandırılırken alfabetik sıra önemli değilmiydi etil metilden önce gelmeliydi yanlış mı biliyorum
Alıntı
 
 
-1 #29 c2h12o6kurt 24-01-2014 04:41
:D :D la 2 karbona 12 hidrojeni ve 6 tane oksijeni nasıl sığdırcan çok merak ettim.böle bi organik bileşik olması mümkün değil.
Alıntı
 

Bu Konuya Yorum Yapabilirsiniz






Kimya - Organik Kimya kategorisinde bulunan Organik Bileşiklerin Adlandırılması başlıklı yazı organik bileşikler , organik kimya adlandırma , organik bileşiklerin adlandırılması , kimya organik bileşikler , organik bileşikler kimya , 9.sınıf kimya organik bileşikler , hidrokarbonların adlandırılması , organik kimya , organik kimya adlandırma örnekleri , bileşiklerin adlandırılması , alkanların adlandırılması , organik kimya formülleri , organik kimya adlandırma soruları konuları hakkında bilgi içermektedir.